"El talent és més eròtic quan és malgastat" (Cosmopolis, Don DeLillo)

5 abr 2013

"Siempre habrá dinero y putas y borrachos, hasta que caiga la última bomba".




"Me gustan los hombres desesperados, hombres con los dientes rotos y los destinos rotos. También me gustan las mujeres viles, las perras borrachas, con las medias caídas y arrugadas y las caras pringosas de maquillaje barato. Me gustan más los pervertidos que los santos. Me encuentro bien entre marginados porque soy un marginado. No me gustan las leyes, ni morales, religiones o reglas. No me gusta ser modelado por la sociedad."






Aquesta, sens dubte, podria ser perfectament una carta de presentació del meu apreciat i indecent CHARLES BUKOWSKI. En ell s’hi pot trobar la culminació de l’anomenat Realisme Brut, que per els que no en tingueu ni idea de què és convido a llegir John Fante, Chuck Palahniuk o Raymond Carver i, òbviament, Bukowski perquè us en feu una idea... Pel que fa la seva poesia, abans de parlar-ne, faig  un advertiment per aquell lector somiador, hipermegasensibloide amb les expressions grotesques, acostumat a llegir  odes a una floreta o un rierol i fervent seguidor de pàgines com “Poesías para enamorar”: 

PER RES DEL MÓN NO OBRIS CAP LLIBRE DE BUKOWSKI! NO CAL, EN SERIO!


I dicto això conscient de com es gesta tota la poesia del benvolgut amic! Els poemes de Bukowski neixen al fons dels bars més freds i més bruts, entre cendra de tabac i gots plens de whisky o cervesa. A la vegada, posseeixen una manera peculiar de veure les coses, de tornar la tendresa dolça i amarga al mateix temps, d’escopir a la cara de la societat i després marxar a un hotel amb qualsevol dona... Per tant, ens trobem davant d’una poesia totalment nova, amb una estètica radical i una forma excèntrica i rica en matisos que no deixa a ningú indiferent.

Estirant molt la corda -és inevitable tot adepte i creient ho fa amb el seu ídol- diria que Charles Bukowski compleix perfectament per ser un exemple de la decadència nord-americana i de la representació nihilista característica després de la Segona Guerra Mundial. De manera que la seva obra no té un to gratuït sinó que punyentment també mostra el fracàs del somni americà, la hipocresia de la societat, dels cercles literaris, de la figura de l’escriptor, i perquè no, també fa palesa una nova forma diferent d’escriure poesia. De fet, podríem dir que avui en dia la seva influència es nota molt en lletraferits que coneixen de la seva existència. En el fons, sedueix la seva mirada allunyada de la dolçor i la nostàlgia, que aposta pels versos que poden arribar a mossegar el cor d’una manera ferotge, fins i tot verinosa, i aconsegueix que esquinci i colpeixi l’ànima d’una manera tant irònica i tendra a l’hora que després de tot plegat ja no es pot veure res amb els mateixos ulls. 

Pel que fa a la seva obra en prosa, com Factotum o Cartero, són bones, iròniques i fan molta gràcia però, ho sento, em quedo amb els poemes. Les seves obres, segurament per l’extensió que es requereix en novel·la, fa que perdin un punt de la frescor que manté sempre l’obra poètica. Pel que fa als relats i contes són prescindibles. Què! Bé que s’ha de ser sincer no? A més, dient això no li trec cap mèrit, no es pot ser un geni amb tot perquè després et titllen de repel·lent, els teus fills pateixen de baixa autoestima i plores quan algun crític et deixa i se’n va amb un altre!

En fi, agafeu una tarda d’aquelles tristes, grises i en que ningú us pugui molestar i llegiu, llegiu, llegiu, LLEGIU CHARLES BUKOWSKI! I en aquest encontre desitjo que tingueu la nevera plena de cerveses, que de fons soni Tom Waits i que una rossa molt morena us esperi al final de l’escala! I a part de remoure-us els budells i de fatigar-vos el fetge potser el vell indecent de Los Angeles es converteix en algú amb qui no us hagués fet res compartir-hi una estona de barra i nit.



 a ver, si estuvieras dando clases de
escritura creativa, preguntó, ¿qué
les dirías?

les diría que tuviesen una relación amorosa                       
infeliz, hemorroides, mala dentadura             
y que bebieran vino peleón,
evitaran la ópera y el golf y el ajedrez,
que no dejasen de cambiar la cabecera de su
cama de una pared a otra
y luego les diría que tuvieran
otra relación amorosa infeliz
y que nunca usaran cinta de seda para la máquina
de escribir,
que evitasen las comidas familiares campestres
o ser fotografiados en una
rosaleda;
leed a Hemingway una sola vez,
pasad de Faulkner
ignorad a Gogol
contemplad fotos de Gertrude Stein
y leed a Sherwood Anderson en la cama
comiendo galletas saladas Ritz,
daos cuenta de que la gente que se pasa
la vida hablando de liberación sexual
está más asustada que vosotros.
Escuchad a E.Power Biggs darle al
Órgano en la radio mientras
liáis un Bull Durham en la oscuridad
en una ciudad extraña
con sólo un día más de alquiler pagado
tras haber renunciado a
amigos, familiares y empleos.
nunca os consideréis superiores ni/o
justos
 y nunca tratéis de serlo.
tened otra relación amorosa infeliz.
observad una mosca en una cortina de verano.
nunca intentaís triunfar.
no juguéis al billar.
enfadaos con razón cuando
descubráis que el coche tiene una rueda pinchada.
tomad vitaminas pero no hagáis pesas ni footing.

y después de todo esto
invertid el procedimiento.
tened una buena relación amorosa.
y lo que
aprenderéis
es que nadie sabe nada-
ni el Estado, ni los ratones
la manguera del jardín ni la Estrella Polar.
y si alguna vez me pilláis
dando una clase de escritura creativa
y me contestáis leyendo esto
os pondré un 10 redondo
y os lo meteré por donde amargan
los pepinos.




1 comentario:

  1. <>

    No cal dir res més. Ah bueno, sí, potser sí!
    Brutaaaaaaaal!!!!!!

    ResponderEliminar